First week in New Zealand!

30 januari 2014 - Putaruru, Nieuw-Zeeland

Hallo iedereen!

Even een berichtje op mijn blog omdat ik denk ik anders alles ga vergeten.

De reis. Om bij het begin te beginnen: het afscheid op 24 januari. Het viel me nog zwaarder dan verwacht. Thuis nog lekker geknuffeld met Dennis en om 9u vertrokken Uncle Pietie, Tante Mirjam, pap en mam met mij richting Schiphol. Daar aangekomen mijn backpack in laten sealen en snel genoeg kwam ons Aaltje om me ook nog een knuffel te geven. Backpack afgedropt en het was tijd voor een kopje koffie en een vette blueberrymuffin bij Starbucks. Nog even gewinkeld en toen was het  tijd om te gaan. Aaltje mij uitgezwaaid en de tranen kwamen. ALWEER.. Pleh. Toen moest ik door een poortje waar ik ook pap, mam, tante mirjam en ome piet vaarwel moest zeggen. Daar ging ik dan, alleen op reis voor 2 maanden (is de planning). Eerst op zoek naar een toilet en zoals de meeste mij kennen, chaotisch als ik niet weet waar ik heen moet. Nog eventjes bij de winkel taxfree shag kopen voor Riny Cruijsen, want in Nieuw Zeeland is een pakje shag bijna 4x zo duur. Riny en Anita Cruijsen zijn begin januari voor 6 weken vertrokken naar Nieuw Zeeland. Zij hebben een auto gehuurd en slapen bij Tante Miep Thomassen. Als het goed is zouden zij mij samen met Tante Toos Cornelissen ophalen in Auckland. Maargoed. Eerst het eerste vliegtuig in. Met Emirates ben ik naar Dubai gevlogen. Het vliegtuig had zoveel vertraging, waardoor ik bang was dat ik mijn aansluiting in Dubai niet zou halen. Eindelijk vertrok hij 2u later dan gepland, waardoor ik in Dubai zou moeten gaan haasten, maargoed ik was blij dat ik hem in ieder geval kon gaan halen. In het vliegtuig zat ik langs een Nederlandse vrouw uit het Gooi die onderweg was naar HongKong want daar woonde haar zoon, deze zoon was een soort pilot en had haar verteld dat we in een van de luxste vliegtuigen zaten die er op het moment rondvlogen en dat was aan alles te merken. Hele aardige stewardessen, lekker eten, een warm dekentje en kon allerlei series en films kijken en kon zelfs spelletjes doen.  De andere vrouw naast me heeft zo ongeveer de hele weg geslapen dus daar heb ik geen last van gehad. In het vliegtuig heb ik nog een mooie brief gelezen die Dennis voor me geschreven had, wat heb ik toch een lief vriendje :). 3 films, 6 maaltijden en een lang gesprek later arriveerde ik uiteindelijk in Dubai. Ik werd opgewacht door een grondsteward die me naar de volgende gate leidde. Rennend door de gangetjes, springend in de lift, maar uiteindelijk mooi optijd bij de boarding :)! Eerste missie geslaagd. Toen vertrok ik naar Australie, ook weer met Emirates. Ditmaal een iets minder luxe vliegtuig, maar met evenveel eten aan boord. Ik had geen besef meer van hoelaat het was en zat ook nog langs een klef frans stel. Maargoed, hoofdtelefoon op en begonnen aan film 4: One Direction. Na een kwartier helaas in slaap gevallen, maar na een uur werd ik weer gewekt door deze 5 zingende jongens. Dit is overigens het enige uurtje wat ik heb kunnen slapen tijdens deze reis. Na 10u aangekomen te zijn in Perth, Australie, moesten we door de duane. Redelijk strenge controle. Toen kwam ik bij het laatste gedeelte van de reis. Perth-Auckland. Bij de gate nog een half uurtje slaap meegepakt op de loungebanken en toen was het tijd om te gaan. De laatste 6u reizen van de 27u. Deze keer met Quantas, wat ook het minst luxe vliegtuig was van de 3, maar goed niets te klagen. Tijdens deze vlucht veel turbulentie gehad, waardoor ik niet heb kunnen slapen. Helaas. Om +/-8u Nieuw Zeelandse tijd (8u s' avonds in NL), geland in Auckland waar er hele strenge controle is bij het vliegveld. Zij zijn bang dat er ongedierte mee het land binnenkomt dus hier werd extra streng op gecontroleerd. Ons mam had thuis mijn wandelschoenen en slippers al schoongemaakt, maar deze moesten toch nog schoongestoomd worden voor het geval er nog restjes poep ofzo onder zaten. Toen kwam ik uiteindelijk rond 9u naar buiten waar Riny, Anita en tante Toos mij aan het opwachten waren. Wat ben je na zo'n lange reis blij dat je iemand ziet die je kent! haha. Ff geknuffeld en  vlug een foto gemaakt zodat het thuisfront ook wist dat ik veilig aangekomen was.

Aankomst. Hierna gingen we weer richting 'huis' naar Putaruru. Onderweg bij Hamilton gestopt om even hallo te zeggen tegen Allison (mama's nichtje). Meteen een lekkere sinaasappel en abrikoos van de boom geplukt en Allison had toevallig een hond en een konijn waar ze op moesten babysitten. Natuurlijk even met de hond 'Bruce' geknuffeld en het konijntje wat eten gegeven.  Daarna hebben we hier gelunched en zijn we verder doorgereden naar Putaruru. Eenmaal bij tante Toos, mijn spullen gedropt en een lekkere warme douche gepakt. De dochter van tante Toos (Anya) en Tim kwamen nog even gedag zeggen. Zij zijn ongeveer 10 jaar geleden ook in NL geweest met hun 2 dochters Ashlee en Stephanie. Ze vertelden dat ze nog wisten dat ik vroeger armbandjes voor ze gemaakt had en dat ze die nog steeds hadden, haha. Hierna zijn we naar tante Miep thuis gegaan, want daar hadden ze een welkomstbarbecue georganiseerd. De hele familie mocht komen en iedereen nam z'n Eigen drank en eten mee. Meer een Americaanse Bbq ofzo, haha. 2 man bakt alles tegelijk en alles wordt op een grote tafel gezet (meer een buffetvorm). Anders dan dat het bij ons gaat, maar het was hartstikke gezellig. Alleen om een uur of 9 vielen mijn ogen vort half dicht. Ik had natuurlijk weinig geslapen en dat begon ik te voelen. Om een uur of 10 naar huis gegaan en lekker gaan slapen. Ik werd om 2u weer wakker en was ff de weg kwijt, ik had geen idee van hoe laat het was of waar ik op dat moment was. Toch weer in slaap gevallen en om 6u was ik weer klaarwakker. Nog even uitgedut en toen was het tijd voor breakfast. Na de toast en de koffie zijn we naar tante An gegaan. Het was haar 84e verjaardag. Hier hebben we de hele middag gezeten en savonds hebben we daar nog met z'n allen gegeten. Er waren bijna alleen maar Nederlandse Nieuw Zeelanders, dus nog weinig Engels hoeven te praten. Om 8u weer naar huis gegaan en meteen naar bed want had nog veel last van m'n jetlag.

Day 3 National park Tongariro and Huka Falls. De volgende dag werd ik om 9u opgehaald door Riny en Anita. Zij hadden gevraagd of ik mee wilde naar National Park Tongariro. Natuurlijk wilde ik dat. We zijn er heen gereden en zijn even gestopt bij het Taupo meer. Hier een lekker bakje mocchachino gedronken en garlic bread gegeten. Na een half uur zijn we weer aangereden en kwamen uiteindelijk bij de hoogste berg van Nieuw Zeeland: Mount Ruapehu. Met de stoeltjeslift zijn we omhoog gegaan. In de winter als er sneeuw ligt, is dit het Whakapapa ski area.  Na een kopje koffie weer naar beneden, maar wat was ik blij dat ik een jas had kunnen lenen, pff wat een wind!  Beneden aangekomen nog wat geklommen bij de sneeuwkanonnen en toen weer in de auto richting het volgende: De Tawhai Falls. Een prachtige waterval, waar we ook wat op stenen konden klimmen. Ik voelde me weer even een klein kind, haha. Daarna weer in de auto richting de volgende watervallen: The Huka Falls. Een super 'agressieve' waterval waar 200.000 liter water per seconde naar beneden komt. Wat een herrie maakte deze waterval, maar het was wel hartstikke mooi. Toen we weer in de auto richting huis zaten, zijn we onderweg nog even afgedraaid naar Orakei-Korako. Dit zouden we de volgende dag gaan bezoeken. Eenmaal thuis lekker gaan slapen want wat was ik weer/nog moe.

Day 4 Orakei-Korako. De volgende dag na breakfast werd ik weer om 11u opgehaald door Riny en Anita. Vandaag zouden we dan de Orakei-Korakei gaan bezoeken. Eenmaal daar aangekomen  moesten we met het bootje naar de overkant. Op de stijger moesten we wachten en hier heb ik iets gezien wat me nog lang bij zal blijven: jaja ik heb een wilde, loszwemmende AAL in levende lijvende gezien! Speciaal voor AALieske even een fotoke van gemaakt natuurlijk, hihi. Eenmaal aan de overkant was daar dan het Orakei Korako Geyserland. Deze verborgen valei ligt aan de zuidkant van Lake Ohakuri. Hier begon een anderhalf uur durende wandeling langs een geiser, modderpoelen, warmwaterbronnen en een grot. Best wel indrukwekkend hoe zoiets kan ontstaan en maar blijft borrelen, koken of wat dan ook. Na anderhalf uur gelopen te hebben, weer terug met het bootje. Hierna zijn we weer naar Taupo gereden. Nadat we wat kipnuggets gegeten hadden, zijn we naar de 4D cinema geweest. Hier zou je wel ervaren wat het was om te skydiven, te raften of te kayakken. Het is werkelijk waar lang geleden dat ik zoiets saais heb meegemaakt. Wij keken elkaar aan en dachten echt, oh god, was het dit?! Maargoed, des te meer zin heb ik om te skydiven/bungeejumpen/kayakken/waterraften in het echt! Hierna nog een kopje koffie gedronken langs het Taupo meer en daarna weer vertrokken naar huis. We hebben bij tante Miep thuis onder het genot van een aantal lemonbiertjes nog foto's uitgewisseld en de zelfontspanner van Anita's camera nog een keer uitgeprobeerd. Een gezellige afsluiter van 2 gezellige dagen!

Day 5 Nog meer Falls. De volgende morgen (donderdag 30 januari), heb ik een beetje uitgeslapen en ben om 10u opgestaan. Ik word elke ochtend al rond half 7 wakker, beetje vervelend. Toen zijn tante Toos en ik vanmorgen om 11u aangereden naar Matamata. Ondertussen even gestopt bij het graf van ome Harry. In Matamata hadden we met Anya afgesproken en zou ze mij helpen met het plannen van mijn backpackavontuur. We hebben informatie opgehaald bij het Hobbit informatie centrum en zijn toen vertrokken naar de Wairiri Falls of zoiets. Tante Toos is in de auto blijven zitten en Anya en ik zijn naar boven geklommen. Het was een heel mooi pad door de bossen omhoog. Na drie kwartier lopen waren we bij de lookout van deze waterval. Het is de hoogste waterval van het noordereiland. We waren in iedergeval blij dat we boven waren want het was een redelijk zware tocht. Even genoten van het uitzicht en weer vertrokken naar beneden. We hebben heel de toch gezellig gebuurt (jaja in het Engels) over vanalles en nog wat. Anya weet van alle ooms en tantes, neefjes en nichtjes wat ze doen in Nederland, haha. Eenmaal beneden zijn we weer teruggereden naar Matamata om dingen vast te zetten voor het backpacken. Ook heb ik een nieuwe wereldstekker moeten kopen omdat de mijne na 1 dag hier al kapot was :(. Ik heb vanaf nu ook een nieuwzeelands prepaid telefoontje om hier in nieuw zeeland te bellen en te smsen als dat nodig is. Ik heb mijn iphone ook gewoon altijd bij voor het geval dat iemand uit NL me een bericht stuurt en deze gebruik ik ook gewoon als ik WIFI heb om te skypen en te whatsappen. Om 5u vanmiddag weer aangekomen bij tante Toos en heb ik alle foto's op mijn USB gezet en na het eten toch maar begonnen aan mijn blog voor mezelf en voor degenen die het leuk vinden om te lezen waar ik uithang.

..Whats next?!.. Morgen ga ik nog met Anya en Tim een wandeling maken en naar het strand en dan vertrek ik zaterdag om 12u richting Auckland om mijn backpackers avontuur te starten. Ik ga eerst helemaal omhoog naar het Noorden en dan zullen we zien waar de reis heengaat. De eerste nacht heb ik alvast geboekt bij Backpackers, om niet al meteen voor een vol hostel te staan. Heb wel gekozen voor een kamer met alleen meiden (4pers).

Tot de volgende keer :)

xx Marleen

1. Frans en tineke:
    30 januari 2014
    hoi Marleen heel leuk het reisverhaal en de mooie foto's. zo blijven we goed op de hoogte. Heel veel plezier en geniet ervan. gr frans tineke en rob
  2. Rita:
    Hè truuske.
    Mooie verhaal met mooie foto's.
    Veel plezier en geniet van alles wat op je pad komt.

Gr. Rita en Hans.
  3. Mirjam:
    30 januari 2014
    Heeij meisje, mooi verhaal! En leuke foto's waarbij ook vele bekende plekken voor ons. Geniet de komende tijd van je backpack avontuur! Gr Mirjam, Jan Stan Niek en Rick XX
  4. Annelies:
    30 januari 2014
    hey marleen kei skon geniet er van en goed op je zelf passen he gr annelies
  5. Linda:
    hey mientje,
    kei leuk om je zo toch te kunnen volgen.
    geniet van alles wat je ziet en meemaakt, tot de volgende blog!!

groetjes linda en willem
  6. Gerrit en Ellie:
    30 januari 2014
    Je hebt er een prachtig verhaal van gemaakt en dan te weten dat het mooiste nog moet komen, het is jammer dat de tijd zo snel gaat, dus er tegen aan , kei goe
  7. Dennis:
    30 januari 2014
    Hee lieffie, mooi verhaal heb je geschreven en al flink wat dingen meegemaakt. Ik mis je wel al een beetje maar gelukkig kunnen we elkaar elke dag nog spreken :) Fijn dat je genoten hebt van mijn brief en als je het even moeilijk hebt kun je die nogmaals lezen en dan voel je jezelf wel weer fijner. Geniet nog van je reis en ben benieuwd naar wat je nog allemaal meemaakt xxxxxxxxxxxx
  8. Marian:
    31 januari 2014
    Hoi Marleen, wat een heerlijk vooruitzicht heb je, geniet ervan!
    Leuk dat wij je kunnen volgen. Groetjes van alle Weijertjes.
  9. Jose:
    31 januari 2014
    Ha meid. Wat een mooie verhalen. En voor straks ga je weer een nieuw avontuur tegemoet.Heel veel plezier en geniet ervan . Gr Jose
  10. Ome frans en tante liesbeth:
    31 januari 2014
    fijn dat je goed bent aangekomen', geniet van alles wat je ziet
    en de mensen die op je pad komen.
    wij wensen je een goede reis verder en veel plezier
    groetjes frans en liesbeth
  11. Annemarie:
    31 januari 2014
    Hey Marleen,wat leuk dat we je zo kunnen volgen,mooi verhaal ,ik word wel een beetje jaloers als ik die mooie zonnige fotos zie,mooooooooooooie tijd nog en dat je maar veel leuke dingen mee mag maken,doeiiiiiiii
  12. Anita en Riny:
    2 februari 2014
    Hoi Marleen, Wij hebben erg genoten dat je een paar dagen met ons bent meegeweest.
    Geniet van je backpackerstijd.
    We see you soon.
  13. Corry & Peter:
    4 februari 2014
    Hoi Marleen,
    Ik kreeg de link doorgestuurd van allie vadder en moeder.
    Leuke dingen die je al mee hebt gemaakt in een paar dagen tijd.
    Maar nu op eigen kracht verder. Wij wensen jou heel veel plezier toe op dit avontuur. En......, het wordt zo leuk als je het zelf maakt en dat komt volgens ons wel goed. Veel succes en laat wel wat moois over voor ons hè!
    Groetje,
    Corry, Peter en onze jeugd!