Lets go South!

25 februari 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Off to Wellington. 16 febr. Daar ga ik dan, opweg naar het zuidereiland. Een tripje van ruim 8u; Putaruru-Wellington. De dag van te voren was er een Eminem concert in Auckland, dus de hele bus zat vol met 'aparte' types. Maargoed, 8u en een paar stops verder stopte de bus in Wellington. Toen moest ik opzoek naar het base hostel in Wellington. Shit. Ik heb een uur rondgeborteld want ik kon het niet vinden en wist echt niet welke kant ik op moest. Gelukkig zag een oud vrouwtje dat en heeft me in de goede richting gewezen. Langs de haven gelopen en uiteindelijk beland in het Base hostel. Een superfijn hostel, waar ik waarschijnlijk op de terugweg nog een nachtje meepak. Maargoed, ingecheckt, spullen op de kamer gedropt en opzoek naar eten; mijn eerste broodje kebab in NZ. Feels like home! haha. Ik ben optijd naar bed gegaan, want ik moest de volgende dag weer vroeg op om met de ferry naar Picton te gaan.

First stops. Om half 6 opgestaan om aan te lopen richting de bluebridge ferry. Ik kwam veel hardlopers tegen op de haven en er was een prachtig uitzicht. Toen ingecheckt en begonnen aan de boottocht van 3,5u. Op het einde weer dolfijnen gezien en genoten van het uitzicht op de ferry. De ferry kwam iets later aan, waardoor ik een beetje in paniek raakte omdat ik de bus om 12u had vanaf de terminal. Uiteindelijk vertrok deze bus pas om half 2, dus ik had geluk. We zijn toen doorgereden naar Kaiteriteri, waar we om 5u aankwamen. Daar had ik afgesproken met Esther (het meisje wat ik in het noorden had ontmoet) en zijn we nog eventjes naar het strand gegaan. Daarna hebben we fish en chips gegeten op het strand, waarbij de seagels mee konden genieten van de left-overs. Er was 1 seagel bij met een half pootje (mister one leg), dus die heb ik wat extra's gegeven. S'avonds hebben we nog een bucket Corona besteld en bij het cafe opgedronken.

Vandaag mochten we uitslapen, hebben laat uitgecheckt en daarna nog eventjes over het strand gelopen. De bus vertrok om half 12 richting Westport. Na een uur in de bus zijn we gestopt bij Lake Nelson. Mijn nachtmerrie werd werkelijkheid, het stikte er van de AALTJES, pleh. En ik heb mijn eerste ervaring met sandflies gehad. Wat een misselijke beestjes. De bus ging door naar Westport en uiteindelijk arriveerden we daar rond half 6. Esther en ik moesten haasten want we gingen om 6u een surfles nemen. Vlug een pakske aan en daar gingen we in het busje naar het strand. Na een uitleg van een half uur mochten we met onze plank het water op. Het was even wennen en het was best moeilijk. Je moet echt geduld hebben, want na een eind in het water gelopen te hebben, kun je pas een golf pakken. Alleen dat mislukte de eerste keren best vaak, dus moest je weer dat eind terug het water in lopen. Uiteindelijk een paar keer een goede golf kunnen pakken en heb ik een beetje kunnen surfen. Ik kon alleen niet stil blijven staan op het bord, dus dat is nog iets voor later. Na de surfles zijn we langs een pizzeria gegaan en hebben we daar nog een biertje gedronken. Toen naar huis en na een KOUDE douche nog even op de bank bridget jones gekeken. Daarna lekker in bedje want ik was bevroren.

De volgende ochtend moesten we om 8.30u verzamelen en begonnen we de dag met een wandeling van een uur. Een supermooi uitzicht en onderweg zijn we nog zeehonden tegengekomen. Daarna koffie gedronken en naar de wc geweest op de goorste toiletten die ik ooit heb meegemaakt. Ik moest serieus bijna overgeven. Bah. Daarna doorgereden naar de pancake rocks in punaikaiki. Smiddags kwamen we aan in Franz Jozef en had ik weer afgesproken met Carolientje. We hebben samen wat gegeten en hebben nog een wijntje gedaan. Daarna nog even met een nederlands en duits meisje uit mijn kamer gekletst en toen lekker gaan slapen.

Brrrr sneeuw. 20 februari, we moesten vroeg opstaan want we gingen de Franz Jozef Gletsjer beklimmen. Ik ging met het duitse meisje uit mijn kamer; Flavia. We moesten om 9.45 inchecken en zijn rond 10.30 met de helicopter naar de gletsjer gevlogen. Supermooie explorer gehad van +/- 3u. Ben wel een keer uitgegleden en mn been opengehaald. Daarna weer met de helicopter terug, wat al een ervaring opzich was. Smiddags in het hostel mijn was gedaan en daarna ben ik zelf even het stadje ingelopen. Daarna nog even met Iselle en Flavia in het parkje gelegen en daarna samen gekookt. S'avonds met Flavia naar de Hot Pools gegaan (thermaalbaden), nog een theetje gedaan en gaan slapen.

Wanaka. We moesten deze ochtend weer vroeg opstaan, de bus vertrok om 7.30u naar Wanaka. Na een half uur in de bus zijn we gestopt bij Lake Matheson en Mount Cook en hebben we daar een wandeling van anderhalf uur gedaan. Daarna zijn we doorgereden naar de Thunder Creek Falls en om 4u kwamen we aan in Wanaka. Tot nu toe het beste hostel waar ik geweest was. We zijn met z'n 3e een ijsje gaan eten en hebben even in de stad rondgelopen, alleen het waaide echt enorm. 'S avonds weer samen met Iselle en Flavia gekookt en daarna een heerlijke warme douche gehad. Nog eventjes in de lounge gezeten, een theetje gedronken en daarna nog eventjes geskyped met Dennis :).

Off to Queenstown. Om 8.45 weer verzameld en zijn we doorgereden naar Puzzleworld. Wij hadden hier niet zo'n zin in, dus hebben we een wandeling gemaakt. Daarna doorgereden richting Queenstown en onderweg veel mooie dingen gezien. We zijn nog even gestopt bij de bungyjumping en kwamen uiteindelijk aan bij het Nomads hostel in Queenstown. Hier stond Carolientje weer klaar en heb ik mn spullen gedropt, weer wat was gedaan en even langs het skydive office gegaan om wat informatie te krijgen over het skydiven. Daarna nog samen in het parkje gelegen en daarna zijn we samen bij de Chinees wezen uiteten. Toen terug naar de kamer en ben ik nog even met Flavia en Iselle een drankje gaan doen op het strand. Toen ik terug in het hostel kwam, heb ik nog even met een ander meisje uit mijn kamer gekletst; Kim. Zij is hier 5 maanden voor haar stage en werkt bij de receptie van het Nomads hostel. Nog even met mam geappt en daarna lekker gaan slapen.

Milford Sound. De dag begon weer vroeg; om 7.30 vertrok een excursiebus richting de milford sound. Onderweg even een koffiestop in Te Anau en weer doorgereden. Voordat we een tunnel inreden, hadden we nog een stop en toen we uitstapte was het 1 graden en sneeuwde het. Oeps, hier was ik niet op gekleed en daar stond ik in mijn slippers. Pleh. Vlug de bus weer in. Na een busrit van 4u kwamen we dan bij Milford Sound en gingen we op een cruise voor 2u. Een hele mooie rit, maar ik had er meer van verwacht. Dat kan ook komen door het slechte weer, maargoed. Wel weer wilde zeehondjes gespot. Milford Sound wordt omschreven als 8ste wereldwonder, maar dat kon ik er niet helemaal uithalen. Daarna weer met de bus terug, maar net voordat we Te Anau binnenreden was er 2 sec voor ons een ongeluk gebeurd. We waren de eerste die er bij uitkwamen. Er was niks meer van de voorkant van de auto over en er moesten brandweer, politie, ambulance en een helikopter komen. Best eng. De bestuurder was ongedeerd, maar de benen van de bijrijder waren afgeklemd dus zij moest met de helikopter opgehaald worden. Na een uur mochten we doorrijden en daardoor waren we nog later thuis dan gepland. Omdat we nog niets gegeten hadden, zijn we bij een foodcourt indisch gaan eten. Ik ben optijd naar bed gegaan want ik was niet helemaal fit (denk van de lange busrit).

De volgende dag zou ik om 11u de skydive gaan doen, maar ik had naar de weersvoorspelling gekeken en er was te veel wind dus het kon helaas niet doorgaan. Toen weer naar het hostel om ff bij te slapen want ik had die nacht amper kunnen slapen omdat ik niet fit was. Om 3u werd ik wakker en ben ik samen met Kim Queenstown gaan verkennen. We hebben wat geshopt en ze heeft me een beetje wegwijs gemaakt in Queenstown. Daarna zijn Carolien, Kim, een vriendinnetje van Carolien en ik een Fergburger gaan eten. Dat is de lekkerste burger die er wereldwijd is beweren ze hier. Ik moet zeggen, hij was echt heeeeerlijk. Daarna zijn we met zn 4en nog even een drankje gaan doen in het parkje.

Vandaag, 25 februari, was poging 2 om te gaan skydiven. Ik was om 7u opgestaan om nog eventjes te skypen met Denden en ben rond half 9 vertrokken naar het Skydivekantoor. Jeeej, het ging vandaag wel door! Eerst kregen we een informatiefilmpje en moesten we contracten ondertekenen i.v.m. de veiligheid. Je kon kiezen uit een sprong van 12.000 ft of 15.000 ft. Ik heb de laatste gekozen. We werden met een busje opgehaald en na wat sprongen van anderen gezien te hebben, was het mijn tijd. Ik had gekozen voor een filmpje en foto's, dus er sprong iemand extra's met mij mee om het te filmen en te fotograferen. Daar ging ik dan, in het vliegtuig. Pleh. Na 15 min gevlogen te hebben, ging het deurtje open en moest de eerste gaan. Ik kwam er toen achter dat ik dat was, want was het laatste ingestapt, haha. Daar hing ik dan en ik was blij dat de man waar ik aan vast zat de beslissing nam om te springen en niet ik zelf. Een freefall van een minuut, maar ooooh dat was echt vet. Na ongeveer een minuut ging de parachute open en kon ik nog een tijd genieten van het mooie uitzicht. Het was zonnig en er was geen wolkje in de lucht, dus de perfecte dag. Ik heb de hele dag nog nagenoten van de sprong. 's Middags nog met Carolien in het park gezeten en niet heel veel spannends meer meegemaakt. Net even lekker gedoucht, m'n spullen gepakt en nu even op de computer mijn dagboek bijwerken.

En verder... Morgen vertrek ik naar Lake Tekapo. Als ik de weersvoorspellingen mag geloven, wordt het lekker warm, dus hopelijk kunnen we even op het strand bijbruinen (ik ben echt nog bijna niets verkleurd :-( ). Donderdag ga ik richting Christchurch, maar stap ik in Asburton van de bus. Daar zal ik een paar daagjes blijven om bij David en Judith, en Anya en Tim langs te gaan.. Tot zover..

xx Marleen

1. Anita en Riny:
    25 februari 2014
    Hoi Marleen,
    Mooi verhaal, Je hebt weer veel dingen meegemaakt en gezien.
    Hadden we toch gelijk toen we in Queenstown waren en tegen elkaar zeiden "Zie je Marleen hier al over een paar weken ook zitten tussen die jeugd". :-) Het zag er toen heel gezellig uit en jou kennende zal het ook wel gezellig zijn geweest.
    Gaaf dat je geskydived hebt. ook weer een hele belevenis om in de lucht te hangen.
    Nog hele fijne weken, geniet ervan.
    Groetjes,
    Riny & Anita
  2. Susan en john van grunsven:
    27 februari 2014
    goh Marleen, je maakt daar wat mee. Kei leuk jouw verhalen, wat een avontuur zo in je eentje. Geniet er nog maar lekker van want het telt al af en hier is het gewoon weer werken of leren geblazen. Heel veel groetjes van ons.