Up in de South Island

5 maart 2014 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Naar de zon. 26 februari, het was  tijd om terug richting het noorden van het zuidereiland te gaan. Om 9.30u vertrok de bus richting Lake Tekapo. We stopten bij een New World (grote supermarkt) en Carolien en ik hadden besloten om te bbq'en vanavond, dus moesten we wat hamburgers inslaan. Hierna doorgereden en moesten we stoppen voor een kudde schapen die over wilden steken, haha het leken er wel 1.000!! Best grappig.

Daarna zijn we doorgereden en zijn we nog even gestopt bij lake Pukaki, een groot (ontzettend blauw) meer, en uiteindelijk kwamen we rond de middag aan in Lake Tekapo. We sliepen in een schattige lodge, maar wel met hele kleine slaapkamers. Spullen daar neergezet en meteen door naar het strand gelopen, wat 30 meter verderop was. S'avonds gebarbecued onder het genot van een Corona en na een douche lekker naar bed.

Ashburton. De volgende dag vertrokken we (nadat ik afscheid genomen had van Carolientje) om 9.15 met de bus richting Christchurch, waar ik in Ashburton af zou stappen. Rond lunchtijd was ik in Ashburton waar Judith me kwam halen. David is de zoon van tante Miep en is getrouwd met Judith. Daarna zijn we doorgereden naar een cafeetje waar David en dochter Larissa op ons wachtte, zodat we met z'n 4en konden lunchen. Na de lunch zijn we doorgereden naar hun oude huis in Ashburton en daarna gingen we een kopje koffie doen bij Anya en Tim. Dit kopje koffie werd verruild voor een aantal biertjes, maargoed. Rond half 6 ben ik met David rond gaan rijden in Ashburton en heeft me allerlei dingen verteld over hun oude/nieuwe en huidige farm en hebben we gezellig gekletst met zn 2e. Daarna doorgereden naar hun huidige huis (villa), en heb ik hun jongste zoon ontmoet, Nicolas. Even later kwam Judith, Larissa en Rowan (vriend van Larissa) thuis en zijn Judith en Larissa begonnen met koken. We aten rond 8u en hebben nog gezellig een biertje gedronken met z'n allen. Toen was het bedtijd en liet Judith me de kamer zien waar ik sliep. Haha. Die luxe had ik al even niet meer gehad!. Ik ging slapen en heb heerlijk geslapen.

De volgende dag ben ik rond half 10 opgestaan. David en Judith waren vrij vandaag en wilden me meenemen naar akoroa. Larissa en Rowan gingen ook mee. We stopten in Lincoln voor lunch en hebben toen besloten om niet meer naar akoroa te gaan, omdat het weer ineens heel slecht werd. We zijn toen doorgereden naar Christchurch. Pff wat een schade heeft die aardbeving in 2011 aangericht. De wegen waren helemaal 'bumpy' en door heel de stad waren wegwerkzaamheden. Echt raar om te zien. Hele huizen, panden, gebouwen stonden leeg. Huizen die op de bergen gebouwd waren, waren gehalveerd en de helft was naar beneden gevallen. Er stonden zeecontainers op de weg om de puin tegen te houden. Echt naar om te zien allemaal. Nadat we dit gezien hadden zijn we doorgereden naar de shoppingmall waar we lekker een middagje geshopt hebben. Hierna weer teruggereden naar Ashburton waar ze me rond etenstijd afgezet hebben bij Anya en Tim. Ashlee was thuisgekomen voor het weekend dus zo kon ik haar ook nog even zien. We hebben burgers gegeten en Ashlee heeft me een rondleiding door hun huis gegeven. Ik denk dat ze in Nieuw Zeeland 10x zoveel verdienen, want die huizen zijn niet normaal groot haha. Maargoed, ook hier had ik dus weer mijn eigen kamer met eigen badkamer. Joehoeee. S'avonds hebben we met z'n 4e een film gekeken en daarna heb k een heerlijke douche gehad en ben ik gaan slapen.

De dag erna heb ik uitgeslapen tot een uur of 11 en heb ik met mam geskypt en het huis van Anya en Tim laten zien. Hierna heeft Anya me een rondleiding gegeven in de auto door Ashburton. Heerlijk geluncht en weer in de auto gestapt met z'n 4e en richting Methven gereden. Tim zette Anya en Ashlee af bij een cafeetje en  Tim en ik zijn doorgereden naar Mount Hutt. Dit is in de winter een ski-gebied. Het was een lastige kiezelweg en ik was blij dat ik niet hoefde te rijden, haha. We hebben boven op de berg wat foto's gemaakt van onze korte broek in de sneeuw en zijn daarna weer naar beneden gereden. Nadat we nog even bij het cafeetje bij Anya en Ashlee hadden gezeten zijn we weer doorgereden naar een of andere brug die over een rivier liep waar op het moment een grote zalmwedstrijd aan de gang was. Op de weg terug naar Ashburton zijn Anya en ik nog even uitgestapt om door een parkje te lopen en op onze weg terug hebben we fish 'n chips gehaald en thuis opgegeten. We hebben s'avonds nog wat tv gekeken in de lounge en ben optijd naar bed gegaan. Het was ondertussen zaterdagmiddag in NL dus de eerste carnavalsdagen zaten er al weer op. Natuurlijk was ik wel een beetje jaloers met de veronderstelling dat het bijna zondagmiddag was, wat betekende dat het weer rondje klot tijd was. Maargoed, volgend jaar dubbel vieren dus! haha.

Christchurch zondagochtend opgestaan rond uur of half 10 en de dag begonnen met een bakje koffie. Daarna rustig aan mijn tas gaan pakken, gedoucht en wat tv gekeken. Samen geluncht en toen rond een uur of 1 met Ashlee vertrokken naar Christchurch. Ashlee woont in een buitenwijkje in Christchurch en was voor een weekendje naar huis gekomen. Maargoed, spullen bij haar thuis afgezet en richting het citycentre gereden. Ik keek weer mijn ogen uit. Heel de stad is als het ware een bouwval. Zo naar om te zien. Ze vertelde vanalles rondom de aardbeving en ze werkt momenteel ook voor de earthquake commissie. In Christchurch proberen ze vanalles te ondernemen om de stad weer een beetje levendiger te maken. Zo hebben ze bijvoorbeeld een heel winkelcentrum gemaakt wat bestaat uit zeecontainers en hebben ze de hekken versiert met kunst enzo. Best indrukwekkend om te zien hoeveel de aardbeving veroorzaakt heeft en nog steeds een grote inpakt heeft op het dagelijks leven van heel veel mensen. Nadat we heerlijke verse koekjes gegeten hadden en wat geshopt, zijn we doorgereden naar de top van christchurch waar we een mooi uitzicht hadden over de stad. Op de weg terug naar Ashlees huis, hebben we domino's gehaald en dat hebben we thuis voor de tv opgegeten. Hierna het luchtbed opgepompt, nog wat tv gekeken en lekker gaan slapen.

Kaikoura. 3 maart was het alweer. Om 7u s'ochtends heeft Ashlee me afgezet in Christchurch waar de bus me om half 8 zou ophalen. Het regende en de weersvoorspellingen waren alleen nog maar slechter. Maargoed, in de bus besloten dat ik die middag de WhaleWatch zou gaan doen, wat uiteindelijk niet doorging ivm het slechte weer. Pleh. Eenmaal in Kaikoura besloten om dan een wandeling te doen van 2u, langs de zeehonden. Deze keer waren de zeehonden op nog geen meter afstand, dus dat was wel grappig om te zien. Hierna weer teruggelopen met de groep en hebben we nog een biertje gedronken in de pub. Voor het eerst een Guiness geprobeerd, haha best lekker! S'avonds (alweer) fish 'n chips gegeten en weer optijd naar bed gegaan, want de volgende dag zou een lange dag worden.

Ellende, ellende. De volgende ochtend vertrokken we om half 9 richting picton. Daar zouden we met de ferry weer richting het noordereiland vertrekken. We waren ingechecked en zaten al een half uur op de ferry, toen de kapitein omriep dat we terug moesten omdraaien richting Picton, omdat het weer te slecht was. Er was een wind van 120km/h. Er werd ons verteld dat de eerst komende dagen geen ferry meer richting het noordereiland vertrok. Shit. Paniek. Al snel werd duidelijk dat ik zowieso 1 nacht in Picton moest blijven, want er was geen andere optie. De eerst volgende optie dat ik naar het noordereiland zou kunnen met de ferry, was vrijdag (hoogstwaarschijnlijk) en dan zou ik pas op zaterdag aankomen in Putaruru. Maar dit konden ze niet garanderen ivm het slechte weer. De andere optie was om te vliegen vanaf christchurch, maar dat zou me 500 dollar kosten. Toen sprak ik een Engels stel die een vlucht hadden geboekt vanuit Blenheim (30km van Picton) naar Auckland op woensdag 5 maart om 9.55am. Ik vlug naar het informatiecentrum gerend en ook deze vlucht geboekt, want ik wilde niet langer in het zuidereiland zitten in die onzekerheid en het hostel waar we sliepen was echt ellende. Koude douches, slaapzalen van min 30 personen, nee ik wilde terug naar het noorden. Uiteindelijk dus die vlucht van 250 dollar geboekt en ben ik vanmorgen vertrokken naar Blenheim. In de bus richting Blenheim hoorde we op het nieuws dat er overstromingen waren in Christchurch, heel de stad zit zonder stroom en er is op het moment echt noodweer. Wat was ik blij toen ik ik Blenheim in het vliegtuig stapte! Het was een klein vliegtuigje met 40 passagiers en we hadden veel turbulentie met het slechte weer, maar het was het allemaal waard haha!

Om half 12 was ik op Auckland Airport en Tante Diane stond daar om me op te halen. We zijn richting haar huis gegaan en hebben daar heerlijk geluncht. Ik was zo moe omdat ik dus bijna niet geslapen had en heb vanmiddag een powernapje gedaan. Eindelijk weer warm gedoucht en heerlijke gehaktballen in tomatensaus gegeten. Daarna hebben we samen lekker wijntje gedronken in de tuin en naar de paardenrace gekeken. Daarna ben ik even op de laptop gegaan om mijn verhaaltjes bij te werken.

En verder??.. Vanavond slaap ik dus bij tante Diane in Auckland. Morgenvroeg brengt ze me naar de stad waar ik op de bus stap richting Putaruru. Hier zal ik nog gaan genieten van mijn laatste daagjes in New Zealand. Maandagmiddag vertrekken we naar het vliegveld waar ik om 7u s'avonds 'aanvlieg' richting Sidney. Na een korte stop hier, door naar Dubai en uiteindelijk zal ik rond de middag aankomen in Amsterdam. Ik heb een geweldige tijd gehad die ik nooit meer zal vergeten. Ik heb veel geleerd, heb veel mooie dingen gezien, leuke mensen ontmoet, maar ben ook weer blij dat ik naar huis ga. Lekker knuffelen met Dennis, pap, mam, robbe, mijn vriendinnetjes, familie en de rest die ik gemist heb!! Dus voor nu ga ik nog genieten van mijn laatste daagjes en ik zou zeggen, Tot snel! :)

Bedankt voor jullie reacties op mijn verhaaltjes, leuk!

xx marleen

1. Anita en Riny:
    5 maart 2014
    Zo, Marleen dat is weer een heel verhaal, is zo leuk dat wij al die plaatsen en namen herkennen. Waarschijnlijk in dezelfde mooie slaapkamer met badkamer bij David en Judith geslapen als wij. Is echt mooi allemaal. Ik krijg als ik jouw verhaal lees weer heimwee naar New Zeeland, het mooie land, de fijne mensen. Doe ze daar allemaal de groeten van ons zeg maar dat we ze missen. Geniet nog even van de laatste dagen en tot ziens hier in Nederland.
    Heel veel groetjes
    Riny en Anita
  2. Mirjam:
    5 maart 2014
    Heeij Marleen, geniet nog van je laatste mooie dagen daar. We zijn erg benieuwd naar je verhalen en je foto's. Al hebben we natuurlijk al van alles gelezen en gezien. We zien je snel als je weer thuis bent. Gr van ons uit de Peel